Faith

Det var en gång en flicka som satt framför datorn utan riktigt något att göra. Den flickan var jag. Vad jag bestämde mig för blev att skriva ett av alla de inlägg som fanns kvar enligt blogglistan. Och enligt önskemål från Andreas, här kommer:

MIN TRO
Så, vad tror jag på? Är jag religiös? Mitt svar på den frågan skulle nog bli nej, jag är inte religiös. Ändå vägrar jag kalla mig ateist.

Jag är agnostiker. En agnostiker som till vardags inte tror på någon gud men som inte tycker sig veta tillräckligt för att vara säker, precis som många andra som kallar sig samma sak. Något som kanske skiljer mig från en hel del andra agnostiker är dock att jag har tänkt löjligt mycket på hur en gud skulle kunna vara och verka om den/det existerade. Vad jag kom fram till blev förenklat som följer:

Om det finns någon gud är det antagligen inget vi kan definiera som en han eller hon, en den eller det. Gud skulle kunna vara en kraft eller en varelse, medveten eller inte, som verkar på sätt som är så gott som omöjliga att bevisa. (Kanske i en annan dimension?) Gud skulle kunna vara slumpen och/eller det som kopplar ihop tankar och associationer i huvudet.

Om gud är medveten är denna/detta betydligt smartare än vi och har stenkoll på precis hur ett litet gruskorns bana påverkar allt annat. Det är i sådana fall möjligt att en sådan gud med mening skapade flertalet olika religioner, endast för att ha kul eller jävlas med oss, på samma sätt som vi kan jävlas med myror, dockor eller, för den delen, animerade figurer i datorn.

Just detta gör dock att jag inte tror att man vinner mycket på att be till en sådan gud, den/det gör ändå precis vad den/det känner för. Jag tror inte heller att det spelar någon roll ifall det finns någon gud eller inte, vi lever ändå alla just nu med samma grundförutsättningar. Vi vet inte mer än att vi har detta livet, så varför försöka anpassa oss efter annat?

Jag vet i alla fall att livet är jävligt kul, att slumpen och kontraster är bland det bästa jag vet och att jag tänker leva så bra som möjligt nu, oavsett vad som händer senare.

Kommentarer
Ludvig Ekman sade:

Jag har kommit till samma slutsats som du, att det inte spelar nån roll :)



Att det skulle finnas en gud löser inga problem i sig, för på något sätt måste den guden ha skapats också. Så jag skulle aldrig säga att det inte finns en gud, men det är ingen bra lösning :P



Jag tror att alla religioner är skapade av människan, och då känns det fel att en viss religion skulle stämma när ingen annan gör det.



"Gud är slumpen och det som kopplar ihop tankar och associationer i huvudet."

Menar du att gud tänker åt oss? :( "Jag tänker, därför finns jag." is no more. :/



Najs blogg :P Tänkte att jag bara skulle kolla vad du skrev, så var det bra också :P (fast dethär ämnet känns lite luddigt hur man än gör)

2011-06-13 @ 21:48:10
Millmill sade:

Njaä, inte riktigt att gud tänker åt oss, men att han/hon/den/det vet vilka knappar som ska tryckas på för att få oss att tänka på olika saker.

2011-06-13 @ 23:12:16
Bor: http://bubbelochblubb.blogg.se/

Skriveliskriv:

Är
Förgätmigej?

Hemlig internet-post:

Här finns jag:

Säger:

Trackback
RSS 2.0