Happy

Vad tänkte jag mer pa? Jovisstja!
1. Lycka... eller ja, lite om den där konstiga boken
2. Antalet sidor jag skrivit i denna boken.
Pa äkta millmill-vis börjar vi med nr 2.


Över 25 sidor text! Sa mycket har jag skrivit i denna lilla anteckningsbok som ska föras över i min blogg. Över 25 sidor pa mindre än 6 dagar. Tänk om jag var sa produktiv oftare! o.o Vad sägs? Borde jag avsätta tid, även i vardagen, för att skriva till min blogg? Skulle jag lyckas? Anyways, här kommer jag troligtvis behöva köpa en till bok om det fortsätter sahär... Jag har ju 23 dagar kvar!


Nu till nr 1. Lycka.
Den där jäveln Brülde skulle ju krangla till allt och komma till otroligt konstiga slutsatser om bade moral, lycka och mening med livet. Suck. Idiot.

Sa nu tänkte jag sahär: Millmill, som faktiskt varit (och är) äkta lycklig, tilll skillnad fran vad författaren troligtvis nagonsin varit, kan sammanfatta hur hon tänker och äga sönder denne dummer!

Here we go:
· Moral.
    Moralen kräver att du ska undvika att skada andra människor i sa hög utsträckning som möjligt. Den säger inget om att du maste sätta en främling i Kina framför dig själv, även om du kanske ibland ska undvika att köpa den billigaste fotbollen, eftersom barnen som gär dem skadas av att inte ga i skolan.
    Vill man sedan göra mer är man mycket välkommen, men det är inget moralen KRÄVER av dig.

· Mening med livet.
    Livet kan ha mening i det stora eller pa ett personligt plan. Men det är först när livet har mening pa det personliga planet som världsmeningen spelar roll.
    Hitlers liv VAR lika meningsfullt som moder Theresas. Han hade lika mycket ett mal och en mening med sitt liv som hon hade. Att vi sedan inte haller med om vad han gjorde i det stora spelar inte lika stor roll pa det personliga planet. Tyckte Hitler att det han gjorde med sitt liv var meningsfullt sa var hans liv meningsfullt.
    Just sa extrem behöver inte du vara, men meningen med livet är subjektiv. Ser du en eller flera meningar med ditt liv, meningar att leva, sa har du hittat din mening med livet. Levet du dessutom efter den sa är ditt liv meningsfullt.

· Lycka.
    Det finns tva sorters lycka; eufori och bestaende lycka. Det är den bestaende vi ska prata om.
    Bestaende lycka är mer permanent än eufori. När du är fullt lycklig är du helt enkelt tillfreds med livet och tänker att "Det skulle egentligen inte vara sa hemskt om jag dog nu. Jag vill inte dö, eftersom jag har sa mycket att leva för, men dör jag nu skulle jag uppnatt iallafall allt det viktigaste."

Ett sätt att försöka uppna denna bestaende lycka är genom att tánka efter vad du inte är nöjd med i ditt liv. Försök sedan tänka objektivt och placera sakerna i tre högar -
"SKA ändra" saker du kan och vill ändra, saker som är viktiga och som du ska kämpa pa att förbättra.
Ex. 'blyghet', 'denna rollen jag fastnat i' eller 'relationen med min mamma'

"Ska ACCEPTERA" saker du inte kan ändra pa. Saker du ska lära dig att tycka om eller iallafall inte ogilla, eftersom du ända inte kan göra nagot at det och det är en del av dig.
Ex. 'min näsa', 'jag förlater för lätt' eller 'min längd'
Ett tips för att lättare komma förbi detta är genom att framhäva och dra uppmärksamhet till de delar av dig du tycker om istället.

"Inte sa viktigt" saker som visst gar att förändra, men som faktiskt kanske inte spelar sa stor roll egentligen. Pausa jakten pa dessa saker och lat dem komma om de vill. Eventuellt kan du flytta saker härifran till SKA-högen allteftersom den töms.
Ex. 'en pojk-/flickvän', 'MVG i allt' eller 'popularitet'

That's how I did, förvissa inte lika medvetet, men det funkade för mig. Med det är det inte säkert att det kan funka för alla, men att försöka skadar kanske inte ;)


Kommentarer
Camilla sade:

Jag tillber din oerhörda visdom! Du borde skriva en bok, den skulle fett enkelt vara mycket bättre än alla HELA-DITT-INRE-SKADADE-BARN-OCH-BLI-SEXIG-SAMTIDIGT-litteratur. Kram! <3

2010-07-09 @ 10:59:27
Bor: http://artofrebellion.blogg.se/

Skriveliskriv:

Är
Förgätmigej?

Hemlig internet-post:

Här finns jag:

Säger:

Trackback
RSS 2.0